חזרה

כיצד פציעת ספורט עלולה להפוך לטראומה אורתופדית?

אם נפלת או נפצעת במהלך פעילות ספורטיבית, חשוב לדעת שכל סוג של פציעה מחייב טיפול מותאם אישית כדי למנוע סיבוכים עתידיים

בעשורים האחרונים יותר ויותר נשים וגברים עוסקים בענפי ספורט שונים. ככל שעולה מספר הספורטאים – חובבנים או מקצוענים, עולים בהתאמה גם מספר הפציעות והמקרים המוגדרים כטראומה אורתופדית.

"המושג טראומה מוכר לרובנו בהקשר פסיכולוגי או פסיכיאטרי. אלא שברפואה המונח טראומה הוא גם כל פגיעה פיזית שנגרמה מחבלה, נפילה, סיבוב של הקרסול או הברך וכדומה, כתוצאה מפעילות ספורטיבית כלשהי.

"ההתייחסות אל פציעת ספורט כטראומה אורתופדית תהיה במקרים הבאים: כאשר מדובר בפציעה משמעותית ברקמות הקשות (שברים); כשעולה צורך בניתוח אם הטיפול הראשון שניתן לא צלח; אם לאחר פרק זמן מסוים התפתחו זיהום או דלקת שהצריכו טיפול נוסף", מסביר ד"ר איל יעקובי, מומחה לטראומה אורתופדית, מנתח בבית החולים רפאל וסגן מנהל המחלקה האורתופדית במרכז הרפואי 'מאיר'. "המצב האידיאלי הוא כשמטופל שחווה פציעת ספורט כלשהי יגיע מלכתחילה לרופא המומחה בסוג ואופי הפציעה שלו, כדי למנוע טראומה אורתופדית עתידית. לפיכך, ההמלצה שלי היא לבחור רופא רק אחרי שקראתם את ההמלצות עליו, בחנתם את קורות החיים שלו, את תת ההתמחות שלו והיכן עשה אותה".

 

מי מטפל בפציעות ספורט?

על-פי רוב, מי שנפצע במהלך פעילות ספורט או שנגרמה לו פגיעה מצטברת המחייבת התייחסות וטיפול רפואי, נוטה לפנות לרופא ספורט. יתרה מכך, לא פעם גם מי שפונים למוקד של קופת החולים או למרפאות יקבלו הנחייה לפנות לרופא ספורט. אלא שבמקרים של שבר הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לאורתופד מומחה בטראומה.

לעיתים באופן הטיפול בפציעות ספורט עשויה להיות חפיפה בין רופא ספורט לאורתופד טראומה, וזה יכול לבלבל. כשהפציעה מלווה בכאב חזק, מן הסתם הדחף הראשוני הוא לקבל טיפול מהר ככל שניתן שיעזור בשיכוך הכאב, אלא שדווקא הדחיפות הזו עלולה להוביל את המטופל לפנות לקבלת טיפול שאינו בהכרח תואם את סוג הפציעה.

"חשוב לדעת כי רופאי ספורט הם מומחים בארתרוסקופיה ומטפלים בעיקר בפגיעות ברקמות הרכות – שרירים, גידים, רצועות, למשל סביב הברך, הירך או הכתף, בעוד שהמומחיות של אורתופד טראומה היא ברקמות הקשות, קרי עצמות", ממשיך ד"ר יעקובי. "כך שאם אתה כדורגלן שסובב את הברך ונקרעו המיניסקוס או הרצועות הצולבות, הפנייה תהיה לרופא ספורט. אם נגרם לך שבר בירך או בעצם השוק, עם או בלי קרעים ברקמות הרכות, הפנייה צריכה להיות לאורתופד טראומה".

 

לנתח או לא לנתח? זו השאלה

ד"ר יעקובי מדגיש שיש חשיבות עצומה בקבלת הטיפול הנכון והמתאים לסוג הפציעה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשבר. יחד עם זאת, האינדיקציות לניתוח הן לא אבסולוטיות, הקריטריונים לניתוח משתנים בהתאם לסוג הפציעה ולכל אזור בגוף יש התייחסות שונה בזכות הידע שנצבר במהלך השנים.

בכל מקרה של טראומה אורתופדית יעלו השאלות האם לנתח או לא לנתח? אם לא מנתחים, אז מה כן עושים, ובאיזה גישה טיפולית בוחרים?

המטרה היא להחזיר במהרה את המטופל לתפקוד, במינימום פגיעה ברקמות מסביב, מינימום חשיפה וחתכים, ולמזער ככל הניתן את הפגיעה בשרירים מסביב לשבר, אך גם לתת את הפתרון הטוב ביותר ליציבות והפחתת הכאב כדי שהמטופל יהיה מוכן לשלבים הבאים של שיקום ופיזיותרפיה.

"יש מקרים בהם זה ברור לחלוטין שהדרך הנכונה לטפל בשבר היא באמצעות ניתוח. יש מקרים בהם גם אם קיים סיכוי לאיחוי טוב של השבר גם ללא ניתוח, המטופל מעוניין לחזור לפעילות מהר ככל האפשר, אז ננתח. במקרים אלה יבהירו לו בשיחה את משמעות הניתוח, לרבות הסיכונים והסיבוכים האפשריים, כמו גם על הליך ההחלמה ועל החזרה ההדרגתית לשגרה".

 

הכול מתחיל בזיהוי נכון של סוג הפציעה

לא פעם מגיעים לד"ר יעקובי לייעוץ וטיפול מטופלים עם שברים שלא התאחו כראוי, או שבטיפול הוזנחו הרקמות הרכות מסביב לפציעה, ולמעשה נגרמה להם טראומה אורתופדית. המשמעות של טיפול לא מתאים והגעה לייעוץ בשלב מאוחר היא שכעת הם ניצבים בפני ניתוח, טיפולים מורכבים ושיקום ממושך של הגפה. לכן כדאי לקבל גם חוות דעת נוספת לפני שמתחילים בטיפול.

כך למשל, פציעה שכיחה בקרב רוכבי אופניים, בשטח או בכביש, היא שבר של עצם הבריח בשל נפילה. בגלל חוסר מודעות, חלק מרוכבי האופניים ששברו את עצם הבריח פונים לקבל טיפול אצל מומחה כתף, שעיקר העיסוק שלו הוא החלפת מפרק כתף או טיפול בקריעה של רצועות ורקמות רכות אחרות.

שבר בעצם הבריח לא ניתן לגבס, זו פציעה כואבת מאוד ומלחיצה מאוד. טיפול לא נכון עלול לגרום לטראומה אורתופדית שתפגע בתפקוד וגם לאפקט אסתטי בשל איחוי לא מוצלח. לאורתופד טראומה יש ניסיון רב באיחוי שברים וחלק מהפציעות מחייבות ניתוח ולא רק קיבוע.

עוד מסביר ד"ר יעקובי כי במצב של שבר בקרסול, למשל, בו נפגעת היציבות של המפרק בעקבות מעורבות של פגיעה ברצועות או ברקמות רכות אחרות, על פי רוב יהיה צורך בניתוח כדי לשחזר את המצב הטבעי של המפרק ולמנוע צליעה בעתיד. לעומת זאת, יש מקרים שלכאורה השבר נראה "לא טוב", אך כל המעטפת של הרצועות נותרה ללא פגיעה ואז אפשר להסתפק בגבס ולא לנתח.

הדבר החשוב ביותר בטיפול בטראומות ספורט הוא אבחון וזיהוי מדויק של סוג הפגיעה. הטיפול המיידי כדי להקל על הכאב ועל המטופל הוא חשוב, אך יש לקבל החלטה מושכלת לגבי הטיפול המתאים ביותר בשבר שתיקח בחשבון את התוצאה לטווח הרחוק. ניתוח לא פעם מרתיע מטופלים, אך חשוב לדעת שלפעמים גם גבס יכול להזיק, במיוחד אם הוא לא מונח נכון או אם הוא לא מספק את הפתרון השלם והטוב ביותר לסוג הפציעה.

 

טיפול בטראומות אורתופדיות בבית החולים רפאל

בית החולים רפאל בפארק עתידים בתל אביב הוא בית חולים פרטי שמיום הקמתו חותר למצוינות, בדגש על איכות הטיפול ומתן מענה מקצועי של נבחרת רופאים מהמובילים בישראל, חווית מטופל בסטנדרטים גבוהים, וכן שימוש בכלים ובטכנולוגיות המתקדמות והחדישות ביותר.

במחלקה האורתופדית בבית החולים רפאל מבוצעים ניתוחים ופרוצדורות רפואיות המותאמות לבעיות אורתופדיות מגוונות, לרבות פציעות הנובעות מפעילות ספורטיבית, בהם ניתוחים של הגפיים, שורש כף היד, אמה, עצם הבריח, שברי מרפק ועוד.

 

 

 

 

נשמח לעמוד לשירותכם

שעות הפעילות של מרכז השירות והמידע: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:30
טלפון: 03-7752000. בנוסף ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר באתר
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

 

שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה

חייגו עכשיו
  • טלפון
    03-775-2000
  • כתבו לנו
  • בקרו אותנו
    פארק עתידים, בניין מספר 3, תל אביב