חזרה

לרסק את האבנים בכליות ואת הכאב

זה כואב, זה מייסר, זה פוגע באחוז ניכר באוכלוסייה. אבנים בכליות - כל מה שצריך לדעת על האבחון והטיפול בהן

הידעתם שכאבים חזקים מאוד באזור המותן או בגב התחתון, לא בהכרח קשורים למערכת השלד או לבעיה אורתופדית, אלא אולי להימצאות של אבנים בכליות ובדרכי השתן?

כל מי שאובחנו אי פעם עם אבנים בכליות יידעו לתאר חוויה מייסרת של כאבים בעוצמות גבוהות, כאלה שלא דומים לשום כאב אחר. עוד הם יספרו שהכאבים גרמו לפגיעה של ממש באיכות החיים ובתפקוד היומיומי.

הבשורה הטובה היא שניתן לטפל באבנים בכליות בעזרת ריסוק שלהן באמצעות לייזר – אורטרוסקופיה, פרוצדורה פשוטה יחסית, הנעשית בהרדמה כללית, אך אינה מלווה בחתכים וההחלמה ממנה קלה ומהירה יחסית.

לפני שנבין איך נוצרות אבנים בכליות וכיצד מטפלים, שאלנו תחילה את ד"ר ניר קליינמן, מומחה בכירורגיה אורולוגית ובטיפול באבנים בכליות בבית החולים רפאל ומנהל היחידה לאנדו-אורולוגיה בשיבא, כיצד בנויה מערכת השתן?

"מערכת השתן מורכבת מהכליות הממוקמות במותניים, מערכת מאספת שאוספת את השתן מהכליות, שלפוחית ושופכה. הכליה היא רקמה אליה מגיע הדם, שם הוא עובר סינון והשתן הוא למעשה הפסולת. המערכת המאספת אוספת את השתן ומוליכה אותו אל השלפוחית - איבר חלול המורכב מגביעים ואגנים. האבנים נוצרות בגביעים של השלפוחית. כל עוד האבנים קטנות ונשארות בחלל השלפוחית, על-פי רוב האדם כלל לא ירגיש בהן, למעט אולי כאב עמום חולף. ברגע שהאבנים זזות ויורדות אל השופכה ונוצרת חסימה, זה מצב בו דרושה התערבות כירורגית של ריסוק האבנים ופינוי שלהן מהגוף".

 

מה הסיבה העיקרית להיווצרות האבנים בכליות?

"האבנים נוצרות בעקבות שקיעה של חומרים מומסים, בעיקר מלחים. ריכוז גבוה של מלחים בשתן גורם להתגבשות שלהם וליצירת אבנים. זו הסיבה שההמלצה למי שכבר אובחן וטופל היא למנוע ריכוז גבוה של מלחים בעזרת תזונה דלת נתרן ולהרבות בשתייה.

"לתזונה יש משקל חשוב גם במניעה והישנות של התופעה. בתזונה דלת נתרן לא מדובר רק באי הוספה של מלח לאוכל, אלא בהמנעות ככל שניתן ממזון תעשייתי ומעובד ורטבים למיניהם שעתירים במלח. בנוסף, ההמלצה היא להרבות באכילה של ירקות ולהפחית אכילה של חלבון מהחי שמקורו בבשר אדום, עוף, דגים וביצים".

 

כיצד מאבחנים אבנים בכליות?

"רוב המטופלים שמגיעים לבירור מתלוננים על כאב עמום או חד במותן או הגב התחתון, שלעיתים מלווה גם בתסמינים נוספים, כמו: דם בשתן, צריבה או כאב במתן שתן, בחילות והקאות,  דחיפות במתן שתן או כמות קטנה של שתן.

האבחון יעשה על-פי התסמינים ויכלול גם בדיקה גופנית, בדיקות דם שיעידו על רמות גבוהות של סידן או על תפקוד הכליות, בדיקת שתן, ובדיקה לאיסוף של שתן למשך 24 שעות (לעיתים נדרשת בדיקה רצופה של יומיים). הבדיקה המדויקת ביותר לאישוש הימצאות אבנים בכליות או בדרכי השתן היא הדמית CT. במקרים בהם יש צורך להימנע מחשיפה לקרינה, למשל בקרב נשים בהיריון, תעשה בדיקת אולטרה-סאונד". 

 

דרכי הטיפול באבנים בכליות

ד"ר קליינמן מסביר שיש מצבים בהם האבנים מאוד קטנות, 4-5 מ"מ, על כן אפשר להמתין ולחכות שהן יפלטו ספונטנית עם הטלת השתן. במצב זה מומלץ לערוך מעקב, בירור מטבולי, התאמת טיפול אישי. כך למשל, לעיתים יש צורך להוריד את רמות הסידן בגוף, או להעלות את רמות הציטראט.

עם זאת, אם המטופל סובל מהתקפים באינטרוולים קצרים, הוא כאוב ונפגעת לו איכות החיים, ניתן לשקול טיפול של ריסוק אבנים.

בנוסף, אם בזמן המעקב יעלה חשש להפרעה בתפקוד כלייתי או יתגלה זיהום, הטיפול לא ידחה. חשוב לציין שאם נכנס זיהום למערכת החסומה זהו מצב מורכב שעלול להפוך למסכן חיים, עובדה המחייבת התערבות כירורגית מהירה.

"הסיכוי שאבנים בגודל של 6 מ"מ (ומעלה) יפלטו לבד הוא כמעט אפסי, האבנים יסבו למטופל כאבים עזים בשל עווית כלייתית כתוצאה מחסימת דרכי השתן, לפיכך אין טעם להמתין אלא להתערב כירורגית.

במצב זה הטיפול המקובל הוא ריסוק אבנים בכליות באמצעות לייזר - אורטרוסקופיה. מדובר בניתוח המתבצע תחת הרדמה מלאה, ללא צורך בחתכים, במהלכו מוחדר דרך השופכה סיב אופטי שבקצהו יש מצלמה זעירה.

דרך תעלת הסיב מעבירים סיב דקיק של לייזר שמרסק את האבנים לפירורים. לאחר הריסוק ניתן לשטוף את הפירורים אל כיס השתן או לשלוף אותם החוצה אחד-אחד. בדרך כלל אנחנו משאירים תומכן (סטנט) – צינורית חלולה וגמישה שבקצה חוט, המאפשר לשלוף את הסטנט החוצה לאחר מספר ימים. כמו כן, המטופל יחובר גם למספר שעות לקטטר כדי להבטיח ריקון וניקוז אופטימלי של שתן מהכליה. אחרי הניתוח יתכנו כאבים באזורי המותן והשופכה, שתן דמי או צריבה בזמן הטלת שתן, אך בכל אלה ניתן לטפל ביעילות באמצעות שתייה מרובה ותרופות לשיכוך כאב. בזכות הניתוח רוב המטופלים יחושו הקלה עצומה, חלקם ישתחררו לבתיהם ללא כאבים כבר באותו יום או ביום למחרת".

עוד מוסיף ד"ר קליינמן כי במצבים בהם האבנים בכליות מגיעות לגודל של מעל 2 ס"מ הטיפול יהיה בעזרת פרוצדורת PCNL. מדובר בניתוח בהרדמה מלאה בו דוקרים את הכליה דרך המותן, מרחיבים תעלה שדרכה מחדירים מעין שרוול עבודה המאפשר גישה לאבנים, ריסוק שלהן ולשאוב אותן החוצה.

 

המחלקה האורולוגית בבית החולים רפאל

בית החולים רפאל הממוקם בקרית עתידים בתל אביב, הוא בית חולים שנבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, המספקים למטופלים בו חוויית אשפוז יוצאת דופן. המחלקות והמכונים השונים מצוידים במכשור וטכנולוגיה מהמתקדמים בעולם ומשרתים צוותים מיומנים ומובילים בתחומם.

הדבר נכון גם בכל הנוגע למחלקה האורולוגית ולטיפולים האנדו-אורולוגים הניתנים לטיפול באבנים בכליות ובדרכי השתן.

"אין הרבה פרוצדורות רפואיות שנותנות סיפוק כזה גדול לרופא ולמטופל כמו ריסוק אבניים בכליות ובדרכי השתן באמצעות אורטרוסקופיה. המטופל מגיע כשהוא כאוב וסובל וחווה סוג של טראומה ובזכות טיפול מהיר, פשוט ויעיל הוא חש הקלה מיידית שיפור עצום באיכות החיים שלו ויכול לחזור לשגרת חייו", מסכם ד"ר קליינמן.

נשמח לעמוד לשירותכם

שעות הפעילות של מרכז השירות והמידע: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:30
טלפון: 03-7752000. בנוסף ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר באתר
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

 

שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה

חייגו עכשיו
  • טלפון
    03-775-2000
  • כתבו לנו
  • בקרו אותנו
    פארק עתידים, בניין מספר 3, תל אביב