חזרה

הניתוח המורכב שהציל את רגליו של גלעד

"תאונת הרכיבה גרמה לחבלת ראש. בביה"ח רפאל הצליחו להעמיד אותי שוב על רגליי"

"כשיצאתי באותו בוקר, לפני כמעט עשרה חודשים לרכיבה על האופניים, לא שיערתי לעצמי שבעוד כמה שעות חיי יהיו בסכנה ממשית. למזלי, אבחון מהיר של הרופא וניתוח בבית החולים רפאל הצילו את חיי, פשוטו כמשמעו", אומר גלעד, איש הייטק בן 49, בריא ופעיל ספורטיבית. "כחובב ספורט ורכיבה על אופניים חוויתי בעבר פציעות שהצריכו גם התערבות רפואית, אבל הבוקר ההוא היה המפחיד מכולם".

באותו בוקר גורלי יצא גלעד לרכוב ביער בן שמן בביגוד מותאם עם מיגון מלא לרבות קסדת ראש. במהלך הרכיבה הוא החליק עם אופניו ובנפילה נגרמה לו חבלת ראש שיצרה תנועה חדה ולא מבוקרת של הצוואר. בעוד הוא מנסה להתאושש מהנפילה היה לו ברור שמשהו השתבש בגופו. הוא איבד תחושה בגפיים העליונות והתחתונות ולמעשה שכב על הארץ משותק.

"תוך דקות התאספו סביבי החבר'ה שרכבו איתי ואני מלמלתי אליהם "תוציאו את הנייד שלי ותחייגו לד"ר איל ברבלק, מהר". השעה הייתה 7:45 בבוקר ולמזלי הוא ענה לטלפון כשהוא בעבודה. סיפרתי לו בקצרה מה קרה לי והוא ביקש שנזמין אמבולנס. הוראה נוספת שהוא נתן לי הייתה שמאותו רגע אני לא מכניס דבר לפי – לא מזון ולא שתייה, על כל צרה שלא תהיה. הוא כנראה כבר חשש שמא אצטרך לעבור פרוצדורה כלשהי בהרדמה מלאה.

כמעט שעה וחצי עברו עד הפינוי המיוחל, במהלכן חלה הטבה קלה – חזרה מעט התחושה לגפיים, אך עדיין לא הצלחתי לזוז".

חלון ההזדמנויות שהציל את חיי

גלעד מספר שאת ד"ר ברבלק, מומחה לכירורגיה אורתופדית, ניתוחי גב ועמוד שידרה, הכיר אי אז כשלמדו בחטיבת הביניים, אך ברבות השנים הקשר ביניהם לא היה הדוק. גלעד עקב אחר ההתקדמות המקצועית שלו מרחוק והעריך אותו מאוד. זו גם הייתה הסיבה שהוא חש בטוח לפנות אליו וסמך על שיקול דעתו המקצועי.

לאחר ביצוע הדמיה בבית החולים שפונה אליו למיון, האבחנה שהתקבלה היא של לחץ ניווני על חוט השדרה באזור חוליה C5-6 שגלעד לא היה מודע לקיומו, כך שבנפילה לשבריר שנייה התגבר הלחץ על החוט, דבר שיצר שיתוק מלא של הגפיים. במצב כזה, ההמלצה היא לבצע במהרה ניתוח להפחתת הלחץ מעמוד השדרה על מנת להוריד לחץ ולאפשר סיכוי מיטבי להתאוששות נוירולוגית. לגלעד הומלץ על ניתוח צווארי בגישה קדמית על ידי כריתת הדיסק הבין חולייתי באזור הלחוץ, הורדת הלחץ מחוט השדרה, ולאחר הורדת לחץ זה הכנסה של משתל במקום הדיסק שניכרת.

ד"ר ברבלק הסביר לי שרצוי בתוך חלון זמנים של כ- 12 שעות מהחבלה, על מנת לאפשר סיכוי מיטבי לשיקום ולהוריד את הסיכוי לנזק בלתי הפיך לחוט השדרה. הוסבר לי גם כי מדובר בניתוח מורכב ושלניתוח עצמו יש סיכונים לרבות זיהומים, פגיעת כלי דם או חלילה מוות. אני שכבתי על המיטה חסר אונים, מבין עד כמה המצב חמור אבל סמכתי עליו. נתתי את הסכמתי לעבור את הניתוח.

"חלפו שעות בודדות מרגע הנפילה ועד שנכנסתי לחדר הניתוח בבית החולים רפאל, זמן שנראה כמו נצח, אבל בדיעבד אני יודע שבמושגים של המתנה לפרוצדורות רפואיות זה זמן קצר. הניתוח ארך כשלוש שעות ועבר בהצלחה רבה. כבר למוחרת ניסו לעזור לי לעמוד על הרגליים".

ד"ר ברבלק שליווה את גלעד וניתח אותו אומר כי הייתה לו הזכות לעזור לגלעד ברגע המשבר הקשה בחייו. "אני שמח שיכולתי לתת מניסיוני ומיכולתי כדי לשנות את רוע הגזרה ולאפשר לו לחזור למשפחתו ולשגרת חייו כשהוא עומד על הרגליים. היכולת של גלעד ואשתו לקבל החלטות קשות במהירות, ההחלטה ללכת לניתוח, הביאה לניתוח מוקדם ולשיפור המדהים הנוירולוגי שחווה. ברצוני להודות לכל אנשי הצוות שסייעו לי בבית החולים רפאל להכניס את המטופל לניתוח בהקדם האפשרי ועל שהתגייסו ואפשרו לנתח בזמן מינימלי מהפגיעה".

שילוב מנצח בין מקצועיות לטכנולוגיה מתקדמת

בית החולים רפאל חרט על דגלו לעמוד בחזית הקדמה העולמית במקצוענות רפואית, חדשנות טכנולוגית וחוויית שירות אישית אנושית כוללת. החזון והערכים הללו מיושמים מדי יום בכל מחלקות האשפוז, בחדרי הניתוח הפועלים בו שהם מהמתקדמים בישראל ובעולם בהם מבוצעים מגוון רחב של ניתוחים על-ידי הרופאים המובילים בישראל, ביניהם ניתוחים אורתופדיים בגישות ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר, כמו גם במכונים ובמרכזי המצוינות המאפשרים למטופלים לקבל אבחון, ייעוץ וטיפול במקום.

תהליך החלמה בראייה הוליסטית של המטופל במרכז

כל מטופל המתאשפז בבית חולים, בוודאי מי שזקוק להתערבות כירורגית מורכבת, מקווה לעבור את הניתוח בהצלחה ולשוב לביתו בשלום. אך לא פחות מכך יש חשיבות גדולה גם לתהליך ההחלמה בזמן ימי האשפוז בבית החולים והראייה ההוליסטית של המטופל. כשהקשר בין גוף לנפש הוא ברור, נדמה שבבית החולים חשבו על כל פרט כדי להנעים את השהות למטופלים וכן לבני המשפחה המלווים אותם.

"בתוך הסבל והכאבים זכיתי גם ליהנות מחוויית אשפוז יוצאת דופן שעלתה על כל הציפיות שלי. היחס שקיבלנו אשתי ואני לאורך כל השהות שלי בבית החולים רפאל, התמיכה, העזרה והליווי שלנו ברגעים הקשים של ההמתנה לניתוח ובוודאי שאחריו לא יסולאו בפז. האחים והאחיות וכן כוח העזר היו שם בכל רגע נתון. המחלקה כולה וחדרי האשפוז בפרט מאפשרים להתמקד בהחלמה. להתחיל את תהליך ההתאוששות והחזרה אט-אט לתפקוד בחדר מאובזר ומרווח ברמה גבוהה, מאוד תרם לשיפור במצב הרוח", משתף גלעד בחוויית האשפוז שלו.

"כשיצאתי מהניתוח עוד הייתי מלא בחול ובוץ שנשארו עליי אחרי הרכיבה. האדם העצמאי והחזק שהייתי פתאום נזקק לעזרה במקלחת. איש הצוות שנקרא לעזור לי עשה זאת מבלי לגרום לי מבוכה, להפך. הוא עשה זאת בנועם ועודד אותי כל הזמן שזה רק עניין של זמן עד שאחזור להיות מי שהייתי לפני התאונה. שהיתי באשפוז ארבעה ימים ואז עברתי לשיקום בבית לוינשטיין. היום אני נחשב למשוקם לחלוטין וחזרתי ל"ריצות" הרגילות של החיים. לגבי חזרה לרכיבה, אני עדיין במשא ומתן על כך עם עצמי ועם אשתי", הוא אומר בחיוך.

בבית החולים רפאל מרכז לבריאות הגב, בניהולו של ד"ר איל ברבלק, המתמחה במגוון פתולוגיות של עמוד השדרה. המרכז מצויד בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות את מיטב הרופאים, המתמחים בין היתר בגישות טיפוליות זעיר פולשניות על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר עבור המטופלים תוך שימת דגש על איכות חיים מיטיבה וחזרה מהירה לשגרת החיים.

 

נשמח לעמוד לשירותכם

שעות הפעילות של מרכז השירות והמידע: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:30
טלפון: 03-7752000. בנוסף ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר באתר
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

 

שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה

חייגו עכשיו
  • טלפון
    03-775-2000
  • כתבו לנו
  • בקרו אותנו
    פארק עתידים, בניין מספר 3, תל אביב