חזרה

כל הטיפולים החדשניים לסרטן הערמונית שכדאי להכיר

ישנם מצבים שלא נדרשת כריתה מלאה של הערמונית וניתן לטפל ביעילות ובבטיחות בגידול סרטני ללא גרורות, לשמר את תפקוד הפרוסטטה ואיכות החיים של המטופל

סרטן הערמונית (פרוסטטה) הוא השכיח ביותר בקרב גברים בעולם המערבי. הנתונים מראים שאחד מכל תשעה גברים בישראל יחלה במחלה וכ- 2,500 מקרי סרטן ערמונית חדשים מתגלים בכל שנה בארץ.

"בקרב 90% מהגברים שיחלו בסרטן הערמונית יתגלה סרטן מקומי בערמונית, בעוד שאצל 10% מדובר בסרטן גרורתי", אומר האורולוג פרופ' דוד מרגל, המנהל הרפואי של בית החולים רפאל ומנהל המרכז לבריאות הגבר בבית החולים. "צריך לדעת שעל אף שהמוניטין של סרטן הערמונית הוא של סרטן "שקט" המתפתח לאט, הוא הרביעי בשכיחות כגורם לתמותה מסרטן אצל גברים. אבחון מוקדם מציל חיים".

 

איך מאבחנים את סרטן הערמונית?

מכיוון שסרטן הערמונית לא מלווה בסימפטומים מובהקים, על פי רוב הוא מתגלה רק בבדיקות סקר. רופא משפחה / אורולוג יפנו את המטופל תחילה לבדיקת PSA – חלבון המופרש מהערמונית שהימצאות גבוהה שלו בדם עלולה להעיד על סרטן.

"בדיקת PSA היא רק השלב הראשון באבחון  ובמידת הנדרש יש לעבור גם הדמית MRI. אם בהדמיה עולה חשד לממצא כלשהו, המטופל יעבור ביופסיה", מסביר פרופ' מרגל.

 

מי עלול לחלות בסרטן הערמונית?

"ככלל השכיחות לתחלואה בסרטן הערמונית עולה עם הגיל וכיום הגיל החציוני הוא 69. במידה ואין היסטוריה משפחתית של תחלואה כדאי לעשות את בדיקת ה-PSA הראשונה החל מגיל 50, המשך המעקב ותדירותו נקבעת על ידי האורולוג.

כמו במחלות סרטן אחרות, במידה ויש רקע משפחתי של סרטן כלשהו הסיכון לתחלואה עולה. כך הדבר גם בנוגע לסרטן ערמונית – אם יש רקע משפחתי של סרטן, בדגש על נשאות של מוטציה בגן BRCA, ההמלצה לעשות בדיקה החל מגיל 40".

הטיפולים המסורתיים לסרטן הערמונית כוללים ניתוח להסרת הערמונית (היום מתבצע בגישה רובוטית) או טיפול קרינתי. טיפולים אלו על אף היותם מאד יעילים בהרס הגידול עלולים לגרום לתופעות לוואי קשות. תופעות הכוללות: הפרעות במתן שתן עד כדי דליפת שתן וירידה בתפקוד המיני. לכל אלו השפעה מכרעת על איכות חיי המטופל.

 

טיפולים פוקאליים בסרטן ערמונית

התפתחות הרפואה וכניסתן של טכנולוגיות מתקדמות מחוללים מהפכה בטיפול בסרטן הערמונית.

בעבר חשבו שאם יש ממצא חשוד בביופסיה יש לטפל בכל הערמונית (בניתוח או בקרינה).  היום בעקבות אמצעי הדמיה משופרים אנו מסוגלים למקם את הגידול בתוך רקמת הערמונית. לכן התפיסה מתחילה להשתנות וישנה גם אופציה של טיפול פוקאלי, כלומר טיפול מקומי ממוקד שנועד להרוס את הרקמה הפגועה בלבד ולשמור על הרקמה הבריאה.

הטיפולים הפוקאליים ידידותיים יותר למטופל, הם לא דורשים חיתוך גדול, ההחלמה מהירה ובעיקר הם מאפשרים לשמור טוב יותר על תפקוד הערמונית והתפקוד המיני.

הבחירה בטיפול פוקאלי מסוים נעשית בהתאמה אישית למטופל ולאחר בחינה של גודל הערמונית, גודל הגידול, מיקומו וכן פרמטרים נוספים.

"מבחינת המטופל שאובחן עם סרטן ערמונית מקומי, אין הבדל מהותי מה יהיה הטיפול הפוקאלי שיעבור בכל הנוגע לסיכוי ההצלחה או ההחלמה מהפרוצדורה, אבל הוא ימנע ממנו תופעות לוואי שנגרמות בטיפול רדיקלי. חשוב שהמטופל יבחר במנתח שיש לו התמחות בתחום וניסיון מוכח בטיפולים פוקאליים".

 

קריותרפיה: להרוג את תאי הגידול הסרטני בהקפאה

קריותרפיה היא טיפול פוקאלי ניתוחי. בתהליך הטיפול מזהים את  הגידול  וגבולות הגזרה שלו, ובאמצעות גז ארגון מייצרים כדור קרח שהטמפרטורה שלו היא מתחת ל-80° מינוס. כל תאי הגידול בערמונית שנחשפים לקור שכזה, מתים בתהליך. הטיפול מתבצע באמצעות מערכת הנחייה המאפשרת לפגוע בגידול ולשמר את שאר הערמונית.

מדובר בטיפול יעיל מאוד עם פרופיל בטיחותי גבוה, שסיכויי ההצלחה שלו בסרטן הערמונית נאמדים ב- 80%. המטופל יתאשפז ללילה אחד ויחובר לקטטר למספר ימים וישוחרר לביתו.

זהו טיפול ללא חתך שההחלמה ממנו מהירה, שלאחריו אין כמעט תופעה של דליפת שתן ובכ- 85% מהמטופלים נשמר גם התפקוד המיני. השינוי העיקרי הוא בנוזל הזרע וירידה בפוריות. בהינתן ומדובר בגברים מבוגרים, ההשפעה של זה על חייהם היא מינורית.

 

סוגי טיפולים פואקליים נוספים

HIFU (High Intensity Focused Ultrasound) – טיפול פוקאלי בו מחממים אזורים קטנים של רקמה פגועה בעזרת גלי קול היוצרים אנרגיית חום. זהו טיפול נקודתי וממוקד הנעשה בחדר ניתוח ובאשפוז יום שגם לאחריו (בדומה לקריותרפיה) יחברו למטופל קטטר למספר ימים בודד.

סיכויי ההצלחה של הטיפול הם 80%, תופעות הלוואי המיוחסות לטיפול זה ברובן זמניות ובשכיחות נמוכה, ביניהן: דלקת בשתן, דליפת שתן, ירידה בזיקפה, שפיכה יבשה (50%), עצירת שתן.

NANO KNIFE – טיפול פוקאלי באנרגיית חשמל המועבר אל תאי הגידול באמצעות אלקטרודות זעירות שממוקמות באזור שסומן בעזרת הדמיית MRI. החשמל יוצר חורים בדפנות הממברנות של התא וכך מוביל להרס שלו.

הטיפול נעשה בחדר ניתוח ולאחריו יחובר המטופל לקטטר למשך מספר ימים.

בדומה לטיפולים הפוקאליים האחרים גם לטיפול NANO KNIFE יש תופעות לוואי אפשריות, כמו: דם בזרע, נפיחות מקומית או צריבה בשתן.

פרופ' מרגל מזכיר: "טיפולים פוקליים הם חדשניים ואינם מתאימים לכל מטופל וגם להם יש כמובן יתרונות וחסרונות.  לאחר בחינה מתקבלת החלטה על אופי הטיפול והמעקב.

הטיפולים הפוקאליים שאנחנו מבצעים במרכז לבריאות הגבר בבית החולים רפאל הם בטיחותיים ויעילים ובעיקר מאפשרים לשמור על איכות חיי המטופל, שלאחריהם יכול לחזור חזרה לשגרת החיים שלו עם מינימום של תופעות לוואי, וזה לא פחות חשוב בוודאי בגיל מבוגר".

 

המרכז לבריאות הגבר בבית החולים רפאל

בית החולים רפאל הוא בית חולים פרטי שהוקם בפארק עתידים בתל אביב. מיום הקמתו חותר בית החולים למצוינות בכל התחומים, בדגש על איכות הטיפול, שימוש בכלים ובטכנולוגיות המתקדמות והחדישות ביותר וכמובן השקעה עצומה בחוויית המטופל.

בבית החולים הוקמו מחלקות ומכונים הנותנים מענה מקיף ומקצועי על יד נבחרת רופאים מהמובילים בישראל.

אחד ממרכזי המצוינות שבית החולים רפאל גאה בו הוא המרכז לבריאות הגבר, שבראשו עומד פרופ' מרגל. זהו מרכז ראשון מסוגו בישראל, המתמקד בכל הצרכים ותחומי הטיפול בבריאות הגבר ומעניק למטופלים מעטפת מלאה והוליסטית ברפואה מונעת, תפקוד מיני, בעיות פריון וטיפול בבלוטת הערמונית.

נשמח לעמוד לשירותכם

שעות הפעילות של מרכז השירות והמידע: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:30
טלפון: 03-7752000. בנוסף ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר באתר
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

 

שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה

חייגו עכשיו
  • טלפון
    03-775-2000
  • כתבו לנו
  • בקרו אותנו
    פארק עתידים, בניין מספר 3, תל אביב