חזרה

כל מה שרציתן לדעת על שחזורי שד

הידעתן ? אפשר להשתמש בניתוח שחזור שד ברקמות הגוף ולא בשתל לתוצאה טבעית מבחינת המראה והתחושה.

 הרגע בו אישה מתבשרת שעליה לעבור ניתוח לכריתת שד (אחד או שניים) בשל מחלת הסרטן, כשיש צורך להסיר ממצא טרום-סרטני, או אם היא לפני ניתוח מניעה כמי שנושאת את הגן BRCA ונמצאת בקבוצת סיכון לחלות בסרטן שד, הוא לא קל בלשון המעטה. אל הפחדים והחששות הטבעיים ממה שצפוי לה בדרך להחלמה, יתווספו לא פעם גם השאלות על איך יראה גופה לאחר הניתוח, האם כדאי לה לעבור פרוצדורה לשחזור של השד – ואם כן, איזה ניתוח ומתי לעבור אותו?

בשנת 2022 התגלו בארצות הברית 298,000 מקרים חדשים של סרטן שד. 75% מהנשים בחרו לעבור שחזור שד מידי, השאר בחרו שלא לעשות שחזור כלל או לחזור לשולחן הניתוחים מאוחר יותר.

כיום יש שלוש אופציות ניתוחיות מקובלות לשחזור שד:

  • שחזור שד טבעי מרקמות גוף - מתלה ה- DIEP ‏ (Deep inferior epigastric perforator flap)
  • שחזור באמצעות משתל סינטטי, בעיקר כזה שעשוי מסיליקון.
  • שילוב של שתי השיטות – משתל סינטטי ורקמות גוף.

 

מה ההבדלים בין ניתוחי שחזור שד?

חשוב לציין שלכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות ולא כל ניתוח מתאים לכל אישה. לכן ההחלטה איזה ניתוח לעבור תעשה רק לאחר בחינה מדוקדקת של מספר פרמטרים ותתקבל בשיתוף פעולה והתייעצות בין הצוות הרפואי והמטופלת.

 

שחזור שד טבעי באמצעות רקמות גוף של האישה – DIEP:

בשיטה זו לוקחים רקמות של הגוף, לרוב מהאזור שבין הטבור לשיפולי הבטן, ומעבירים אותן לבית החזה לטובת בנייה ושחזור של השד. הרקמות יכולות להיות רק עור, עור ושומן או רק שומן, תלוי באופן בו בוצע ניתוח הכריתה – מלאה או חלקית, וגודל השד.

"עודף רקמה בבטן מהווה יתרון כששוקלים ניתוח DIEP, משום שמדובר ברקמות המורכבות מעור ושומן הדומות מאוד לרקמות השד והן המתאימות ביותר לסוג כזה של שחזור. בנוסף צבע העור של רקמת הבטן קרוב מאוד לצבע השד. כל זה מוביל לכך שהתוצאה המתקבלת לאחר ההחלמה דומה מאוד לשד טבעי הן בצורה והן בתחושה", מסביר ד"ר חיים קפלן, מנתח בכיר בבית החולים רפאל בתל אביב, מומחה לכירורגיה פלסטית, קוסמטית ומשחזרת, שכבר עשה מאות ניתוחי DIEP.

כמו כן מסביר דר קפלן "ה- DIEP נחשב לניתוח לא מסוכן ויחסית שטחי, אך יחד עם זאת הוא מורכב. לכירורג הפלסטי צריך שתהיה גם מומחיות וניסיון במיקרוכירורגיה. זאת משום שיהיה עליו לעשות תחת מיקרוסקופ הפרדות מורכבות של כלי הדם מהרקמה שמיועדת לשחזור ולחבר את כלי הדם מחדש בתהליך השחזור ועיצוב השד.

משך הניתוח של שחזור חד צדדי נאמד ב- 4-6 שעות, ובניתוח דו צדדי משך הניתוח יהיה של 7-12 שעות".

עוד מסביר ד"ר קפלן כי במקרים בהם אין מספיק רקמת בטן אפשר לקחת רקמה מהחלק הפנימי של הירך או רקמת עור עם שריר מהגב ולהזריק שומן. יש לקחת בחשבון שצבע העור בגב, גם אצל נשים שאינן שזופות, יהיה כהה יותר מצבע העור של השד.

במקרים בהם יש צורך בשחזור דו-צדדי ואין די רקמת בטן, ניתן לקחת רקמות גוף מהישבן אך אז הניתוח יחשב לקשה יותר טכנית ועל-פי רוב יעשה בשני שלבים. בנוסף, אם זהו ניתוח שחזור של שד אחד, עלול להיווצר עיוות בישבן.

על אף המורכבות של ה- DIEP, הנתונים בספרות מראים שיש לניתוח 98% הצלחה וסיכוי קטן מאוד לניתוח חוזר, כאשר 2% מהניתוחים שנכשלים נובעים מסתימה של כלי דם.

אין הגבלת גיל לנשים שרוצות לעבור ניתוח שחזור שד טבעי מרקמות גוף, ובלבד שמצבן הכללי מאפשר הרדמה כללית ארוכה ואין להן מחלות רקע שעלולות לסכן אותן בהרדמה ממושכת, כמו: סוכרת לא יציבה, יתר לחץ דם לא מאוזן. בנוסף, קיימת מגבלה לנשים מעשנות.

"אצל רוב הנשים מצטבר עם השנים עודף רקמה בבטן בגלל תהליכים של השמנה והרזייה, הריונות או עלייה בגיל. יש שיחשבו שזה מוזר ואולי אף מעט מקאברי, אבל יש מטופלות העומדות לפני ניתוח של כריתת שד ושחזור ושומעות על האופציה להיפטר מאותם עודפים לטובת השחזור, ומבחינתן זה סוג של WIN-WIN. על אף שהן מתמודדות עם מחלת סרטן, הן אומרות שזו "הזדמנות" לזכות גם בחיטוב של הבטן".

 

שחזור שד עם משתל סינטטי:

שחזור שד עם משתל סינטטי הוא פרוצדורה "פשוטה" יחסית, אשר בשונה מ- DIEP אינה מחייבת פתיחה וחיתוך של אזור נוסף בגוף – דרך אותו חתך של הכריתה מכניסים את המשתל.

כירורג פלסטי מיומן בניתוחי שחזור שד באמצעות משתל סיליקון יכול להשיג למטופלת תוצאה טובה, שתהיה דומה מאוד לשד הטבעי, אם כי לא זהה, כאשר התוצאה תהיה טובה יותר אם מדובר בשחזור דו צדדי.

משך הניתוח קצר וגם הסיכוי לסיבוכים שלאחר הניתוח נמוך, אך עדיין מדובר בתהליך של הכנסת גוף זר מה שדורש מעקב ובדיקה לאורך כל חיי השתל.

"על-פי נתונים המופיעים באתר של ה- FDA, 40%-70% מהנשים שהושתל בגופן משתל סיליקון בשד יזדקקו לניתוח נוסף בחלוף 10 שנים (ולפעמים גם לפני כן) לצורך תיקון, החלפת משתל או הזרקות של שומן", מסביר ד"ר קפלן. "כאשר עושים ניתוח שחזור של שד אחד, יש לא פעם אילוצים הנובעים ממראהו של השד הבריא – הוא יכול להיות מעט נפול או בעל צורה מיוחדת שקשה יהיה לשחזר. יש אפילו נשים שמבקשות "על הדרך" לעשות הגדלה של שני השדיים ובוחרות בגודל משתל הרצוי להן".

 

החלמה אחרי ניתוח לשחזור שד

אמנם זמן ההחלמה לאחר ניתוח שחזור עם משתל סינטטי הוא קצר, בעוד שזמן ההחלמה ההתחלתי לאחר ניתוח DIEP הוא של 3-5 ימים, אך לדברי ד"ר קפלן "אישה שעברה ניתוח שחזור שד טבעי מרקמת גוף מסתכלת על עצמה אחרי הניתוח ומרגישה שהיא אותה אישה כמו שהייתה לפני כן. כחלק מתהליך ההחלמה, כל אישה שעוברת ניתוח שחזור שד בבית החולים רפאל תעשה גם פיזיותרפיה לתרגול נשימות והזזת הכתפיים כדי לחזור מהר ככל הניתן לשגרה ולאיכות חיים, שיאפשרו לה המשך התמודדות טובה לקראת הבראה ממחלת הסרטן ומהניתוח".

 

נשמח לעמוד לשירותכם

שעות הפעילות של מרכז השירות והמידע: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-16:30
טלפון: 03-7752000. בנוסף ניתן להשאיר פרטים בטופס יצירת הקשר באתר
ונציגנו יחזרו אליך בהקדם.

 

שדות המסומנים ב* הינם שדות חובה

חייגו עכשיו
  • טלפון
    03-775-2000
  • כתבו לנו
  • בקרו אותנו
    פארק עתידים, בניין מספר 3, תל אביב